Nyhedsbrev
Vitaminer og Mineraler

Apovit vitaminer - hvilke passer til dig

APOVIT® kan købes på Rødovre Apotek, hvor du også kan få råd og vejledning om, hvilke produkter der passer til dig.

Tryk på linket for at se - hvilken Apovit produkt der passer til dig

http://apovit.dk/produkter/

sa

VITAMINER OG MINERALER

Vitaminer og mineraler er nødvendige for at holde alle kroppens funktioner i gang. Mangel på blot et enkelt vitamin eller mineral kan bringe kroppen ud af balance. Langt de fleste danskere får tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler gennem den almindelige kost. Der findes dog enkelte undtagelser, hvor visse personer ikke får nok D-vitamin, jern eller folsyre. De fleste vitaminer indtages via kosten, og det er en misforståelse at
tro, at vitamintilskud kan erstatte eller nedsætte behovet for mad. Vitaminer indeholder hverken kulhydrater,
proteiner eller fedt. De bidrager derfor ikke med energi. Men de er, sammen med enzymer, nødvendige for korrekt optagelse og udnyttelse af maden og for vækst, udvikling, forplantning og mange andre funktioner. Derfor er de livsnødvendige. Ligesom vitaminer er også en række mineraler livsnødvendige. Mineralerne varetager mange forskellige funktioner i kroppen. Eksempelvis indgår calcium og fosfor i knogler og tænder, jern i blodet, og natrium og kalium er vigtige for cellernes funktion. Calcium er også vigtig i forbindelse med nerve-og muskelfunktionen.

BEHOVET FOR VITAMINER OG MINERALER

Det daglige behov for vitaminer er mindre end et gram. Det svarer til den mængde, der normalt findes i de 2,2 kilo mad, som en voksen person i gennemsnit spiser om dagen – hvis altså kosten er sund og varieret.
Behovet for vitaminer og mineraler varierer dog med alder, køn og fysisk aktivitet. Raske menneskers behov for vitaminer og mineraler bliver opfyldt gennem en alsidig og varieret kost. Nogle kan have behov for tilskud af vitaminer og mineraler. Dette gælder fx gravide og børn.

GRAVIDITET

Vil du gerne være gravid, anbefaler Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen, at du dagligt supplerer kosten med 400 mikrogram folsyre, fra du planlægger graviditeten og til udgangen af 12. uge. Folsyre findes naturligt i kosten, for eksempel i spinat, kinakål, broccoli, brune bønner og andre bælgfrugter. Det er dog vanskeligt at få dækket behovet under graviditet via kosten, og derfor bør gravide kvinder tage et dagligt tilskud. Også D-vitamin kan det være svært at indtage nok af via kosten, hvis du er gravid. Du skal helst have 10 mikrogram dagligt gennem hele graviditeten. Derfor er det vigtigt, at du supplerer med D-vitamintilskud, eventuelt i form af en multi-vitamin-mineraltablet til gravide. Medmindre du spiser eller drikker en halv liter mælkeprodukt om dagen, bør du også tage et dagligt tilskud af calcium på 500 milligram gennem hele graviditeten. Det anbefales desuden, at du tager et tilskud af jern på 40-50 mg dagligt fra 10. uge og resten af graviditeten. Hvorvidt du har behov for yderligere tilskud af vitaminer og mineraler, afhænger af, hvor sund og varieret en kost du spiser. Det kan være en god idé at drøfte dine kostvaner med lægen eller jordemoderen, når du alligevel er til kontrol.

VITAMINER OG MINERALER TIL BØRN

Børn under to år

Børn mellem to uger og to år har brug for et tilskud på 10 mikrogram (400 IE) D-vitamin dagligt. Har barnet mørk hud, eller går barnet klædt, så kroppen ofte er tildækket om sommeren, bør det have Dvitamin-tilskud hele barndommen og formentlig hele livet. Børn med mørk hud danner nemlig mindre D-vitamin i huden end børn med lys hud. Tilskud af jern skal gives til børn med en fødselsvægt under 2500 gram samt til børn født før 37. uge. Tal med lægen eller sundhedsplejesken om, hvor meget jern dit barn har brug for. Børn mellem 2 og 10 år Får dit barn en sund og varieret kost, er der ikke behov for tilskud af vitaminer og mineraler. Du skal dog være opmærksom, hvis dit barn er småtspisende eller meget kræsen. I de tilfælde kan det være nødvendigt med tilskud i form af en multivitamin- og mineraltablet. Dette bør ske i samråd med din læge.

HVEM HAR SÆRLIGT BEHOV FOR TILSKUD?

  • Personer, der spiser meget lidt eller meget ensidigt.
  • Kvinder i den fødedygtige alder med kraftige menstruationer skal tale med lægen om et eventuelt behov for jerntilskud.
  • Børn og voksne med mørk hud eller som går tildækket: tilskud af D-vitamin.
  • Ældre over 70 år samt plejehjemsbeboere: tilskud af D-vitamin og calcium.
  • Spædbørn: tilskud af D-vitamin.
  • Børn født før 37. uge eller børn med en fødselsvægt under 2500 gram skal have tilskud af jern.
  • Kvinder, der ønsker at blive gravide, samt kvinder i de første 12 uger af graviditeten: tilskud af folsyre.
  • Gravide: tilskud af folinsyre, jern, D-vitamin og eventuelt calcium.
  • Personer med øget risiko for knogleskørhed: tilskud af D-vitamin og calcium.

 

Dine oplysninger